For høyt kundetrykk – nå har Lager 157 flyttet inn i dobbelt så store lokaler

Portene til den nye butikken er åpnet. Den forrige butikken var helt enkelt for liten. – Kunder har snudd i døren, sier Johnny Hallgren, landssjef for Lager 157 i Norge.
POSITIV: Johnny Hallgren, landssjef for Lager 157 i Norge, er positiv til åpningen av den nye butikken i Storgata i Oslo. | Foto: Fredrik Andersson/HandelsWatch
POSITIV: Johnny Hallgren, landssjef for Lager 157 i Norge, er positiv til åpningen av den nye butikken i Storgata i Oslo. | Foto: Fredrik Andersson/HandelsWatch

Johnny Hallgren er litt stresset når HandelsWatch treffer ham 30 minutter før åpningen av Lager 157s flaggskipbutikk i Storgata i Oslo torsdag.

– Butikken i Møllergata stengte i går, den var kun på 900 kvadratmeter. Nå får vi 1900 kvadratmeter, sier han.

Den nye butikken er altså mer enn dobbelt så stor.

– Vi merker at vi trenger det. Dette kommer til å bli veldig, veldig bra.

Han forteller at anledningen til flyttingen er på grunn av det høye trykket i Møllergata-butikken.

– Butikken var for liten, kunder har snudd i døren fordi ikke gidder å stå i kø. Etterspørselen var såpass høy i vår forrige butikk. Nå har vi den første flaggskipbutikken i Norge, i hele Skandinavia. Planen er at vi skal ha en i hver hovedstad og vi er den første.

Blitt kjent

– Finnes det noen risiko med å åpne en så stor butikk?

– Ja, det er jo den første vi åpner, så vi får se hvis det kommer noe problem fremover, men akkurat nå ser vi kun positiv på det. Og med den beliggenheten vi har… vi kan ikke få en bedre plassering.

Utover de ansatte fra butikken i Møllergata har ytterligere 10-12 personer blitt ansatt.

Lager 157 er kjent for sine lave priser.

– Det er det vi vinner på, på grunn av at vi har rimelige priser til hele familien, og det har folk blitt kjent med nå. Nå ser vi at folk fra alle samfunnsklasser handler hos oss – og det synes vi er bra.

Utover butikken i Oslo har Lager 157 også butikker i Fredrikstad, Skien, Kristiansand, Sandnes og Trondheim.

– Er det flere butikker på gang?

– Ja, det er flere butikker på gang, neste år.

– Er det noe du kan røpe?

– Nei, men det kommer en ny butikk i Norge neste år.

– Hvor?

– Det kan jeg ikke si. Men du er den første som er kjent med det nå. Vi kommer å ekspandere i 2024 med nye butikker.

Økt resultat

– Det høres som at ambisjonene for Norge er store?

– Ja, vi ønsker å bli sterk på markedet, og når man ser omsetningsøkningen vår i forholdene til bransjen generelt sett så gjør vi det veldig bra. Det ligger litt i tiden også, det er en økonomisk situasjon der ute. Jeg tror også det er derfor butikken vår passer veldig mange.

Hallgren forteller at alle butikkene gjør det bra.

– Resultatet øker også, men det er også for at vi er relativt nye i Norge. De første årene øker man alltid, folk blir kjent med oss, vi har ikke kommet til det stabile nivået enda. Man bruker si at de fire første årene er en stige, vi får mer medlemmer, folk prater om oss, så egentlig er det en ganske naturlig del av øknings-prosessen.

– Hva skal dere gjøre for å fortsette på den stigen?

– Jeg tror at vi er et sterkere varemerke, folk begynner å bli kjent med oss. Vi blir kontaktet av utleiere rundt om på kjøpesenter som vil ha oss inn, fordi vi drar så mye kunder.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også