Lanserer ny strategiplan for kleskjeden Lindex
Dette er ett av tre mål for den svenskeide kleskjeden, som Stockmann Group presenterer 16. november under sin digitale markedsdag.
I alt har konsernet som mål å øke Lindex omsetning i lokale markedet fra 3-5 prosent, med et årlig omsetning på 10 milliarder svenske kroner innen 2030, skriver de i en pressemelding.
Lindex har hatt god vekst i år, med et driftsresultat i årets første ni måneder på 781 svenske millioner kroner, der nettsalget trakk spesielt opp.
Tre mål
Konsernet ønsker å akselerere Lindexs vekst, gjennom sterke og differensierte tilbud.
Det andre målet er å endre Lindex til å bli en bærekraftig business, en strategi og endring som kjeskjeden allerede er i gang med. Endringen åpner for mange forretningsmessige muligheter, som blant annet vekst gjennom nye og sirkulære forretningsmodeller.
Dessuten legger de vekt på å frakoble kostnader fra vekst, ved å fortsette å forbedre veksten med digitalisering innen butikker, logistikk, innkjøp og helhetlige prosesser.
Lindex strategi bygger på formålet om å styrke og inspirere kvinner overalt, og målene må være bærekraftige og sikre lønnsom vekst.
Ny, grønn strategi
Selskapet har tro på at den justerte driftsmarginen vil øke til 15 prosent.
Samtidig forventer de at den digitale delen av omsetningen vil bli på 30 prosent.
Stockmann-gruppen har lagt klare mål for en mer bærekraftig drift, og har skissert opp en vitenskapelig klimaplan og mål for hele konsernet og verdikjeden.
Sammenlignet med 2022, har Gruppen som mål å redusere klimaavtrykket fra deres egne operasjoner og verdikjedene på 42 prosent innen 2023.
Stockmann fortsetter også sin strategi for Lindex som ble kommunisert tidligere år.
Relaterte artikler
Nettsalget øker mest for Lindex
For abonnenter