Zara beklager kampanje
Flere moteprofiler og influensere har kritisert kleskjeden Zaras siste kampanje. Samtidig har rasende kunder demonstrert utenfor Zara-butikker flere steder i verden, og i sosiale medier som Twitter og Instagram har kunde oppfordrer oppfordret til boikott.
Årsaken er en ny kampanje fra Zara, der en modell viser fram klær i et rom med ødelagte vegger og gjenstander, og demonterte prøvedukker i bakgrunnen. Over skulderen bærer modellen en prøvedukke, innpakket i et hvitt laken.
I et eget innlegg på sin offisielle side på Instagram, svarer Zara på kritikken.
– Etter å ha lyttet til kommentarer vedrørende den siste Zara Atelier-kampanjen ”The jacket” vil vil gjerne dele følgende med våre kunder: Kampanjen, som ble skapt i juli og fotografert i september, viser en serie med bilder av uferdige skulpturer i et skulpturstudio, og ble laget med den hensikt å vise fram håndverk i et artistisk perspektiv.
De fortsetter:
– Dessverre har noen kunder følt seg støtt av disse bildene, som nå er fjernet, og sett dem i en kontekst langt unna det som var hensikten da bildene ble tatt, skriver Zara.
Kleskjeden legger til at de har stor anger for denne misforståelsen, og kommer med sin dypeste medfølelse til alle.
Bildene fra kampanjen er fjernet fra Zaras nettbutikk og i deres kanaler på sosiale medier.
Kleskjeden Zara er et spanskeid internasjonalt motekonsern, med butikker over hele Europa.