Mindre klesmerke satser på det stikk motsatte av gigantene

Mindre aktører bruker mer energi på menneskelige relasjoner innen mote. Det kan være en konkurransefordel, mener ekspert på netthandel.
MENNESKER: Klesmerket Marc Lauge satser på mennesker fremfor kunstig intelligens. | Foto: Epicent Public Relations
MENNESKER: Klesmerket Marc Lauge satser på mennesker fremfor kunstig intelligens. | Foto: Epicent Public Relations

Samtidig som motegiganter satser på kunstig intelligens, satser merket Marc Lauge på det stikk motsatte: menneskelige relasjoner.

– Vi ser at det har en tydelig effekt at vi ikke bare finnes på nettet eller i de fysiske butikkene våre, men begge steder, og at det er de ansatte som selv styrer showet og legger ut bilder, prøver klærne og interagerer med kundene, sier Thomas Lauge Christensen, Retail Manager hos Marc Lauge, i en pressemelding.

Marc Lauge har forhandlet bukser og jeans i en rekke butikker i Norge.

Thomas Obelitz Høgsbro-Rode er managing director i Impact, konsulenthus innen commerce, og han mener at jo mer kunstig intelligens vi møter, desto større blir behovet vårt for menneskelig kontakt.

– I moteindustrien er den største utfordringen at klærne sitter forskjellig fra person til person, og det er en av grunnene til de høye returratene, sier han og fortsetter:

– Det er en konkurransefordel å ha fysiske butikker i samspill med en nettbutikk. Å kunne returnere en vare fra nettet i en fysisk butikk, der du også kan finne riktig størrelse er vinn-vinn for alle.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også