En økning i e-handelsvolumer fra nettbutikker som Shein og Temu økte etterspørselen for flyfrakt med 5 prosent i november, sammenlignet med samme måned i 2022.
Det er nettstedet Supply Chain Dive som omtalte analysen fra Xenetas Clive Data Services først.
«Man har sjelden en samtale med et flyselskap eller speditør akkurat nå som ikke refererer til Shein eller Temu. Disse to e-handelsgigantene ser ut til å styre markedet av seg selv, og står angivelig for rundt 80 prosent av flyfraktvolumene fra Hong Kong enkelte dager», sier Van de Wouw til samme nettsted.
Både Shein og Temu selger klær til det norske markedet.
Van de Wouw bemerker at flyfrakt er nøkkelen til netthandel fordi den «avhengig av hastighet». Han stiller likevel spørsmål ved om denne modellen er bærekraftig.
«Dette er knyttet til amerikanske og europeiske forbrukere som kjøper flere varer til lavere priser, som verdsetter varer fra disse leverandørene. E-handel produserer store volumer, og hvordan kan man på en bærekraftig måte levere en t-skjorte til 8 dollar fra Kina til USA og tjene penger på tvers av hele forsyningskjeden?» sier Van de Wouw.