Luksusmerket Hermès med «enestående» resultater i alle markeder

Til tross for tøffe økonomiske tider, går det franske luksusmerket Hermès særdeles bra. Motehuset, som også har butikk i Oslo, solgte luksusartikler for omtrent 153 milliarder norske kroner i fjor. 
Hermès-butikken på Nedre Slottsgate i Oslo. | Foto: Lise Åserud/NTB
Hermès-butikken på Nedre Slottsgate i Oslo. | Foto: Lise Åserud/NTB

I 2023 økte selskapet omsetningen med 16 prosent fra året før, og økte driftsresultatet markant.

I årsrapporten sin opplyser Hermès at omsetningen endte på 13,427 milliarder euro (omtrent 153 milliarder norske kroner). Driftsresultatet gikk opp med hele 28 prosent og endte på 4,311 milliarder euro (omtrent 50 milliarder norske kroner).

Åpnet i Oslo 2008

Styreleder Axel Dumas sier at Hermès, igjen, har oppnådd enestående prestasjoner i alle markeder.

Salget i fjerde kvartal i 2023 endte på 3,364 milliarder euro (omtrent 38 milliarder norske kroner), opp 13 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Alle markeder viste solide prestasjoner i slutten av desember, med jevn vekst på rundt 20%, heter det i årsrapporten.

Kvalitet

Hermès-butikken i Oslo, som åpnet i 2008, er en del av luksusdistriktet i hovedstaden. 

I forrige uke sa Annette Lund, daglig leder i Promenaden Management (selskapet bak Promenaden Fashion District), til HandelsWatch at luksus generelt klarer seg bedre enn andra bransjer gjennom nedgangstider.

– Jeg tror det handler om at folk ønsker å investere i kvalitet, sa hun den gang.

Det franske motehuset ble etablert i 1837. I dag har det spesialisert seg på lærvarer, livsstilsvarer, parfyme, luksusvarer og moteklær. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også