Lyko lanserer AI-assistent i app: – Største endring siden 2008

Fra og med tirsdag kan alle brukere av Lykos app bli guidet av AI-assistent.
Lyko håper AI vil utvikle seg til å være like hjelpsom som en vanlig butikkansatt. | Foto: Ludvig Heiberg Larsen / NTB
Lyko håper AI vil utvikle seg til å være like hjelpsom som en vanlig butikkansatt. | Foto: Ludvig Heiberg Larsen / NTB

Gjennom jungelen av over 72 000 produkter, finner Lyko det hensiktsmessig med AI-assistanse. 

Bruker starter en samtale med AI-assistenten, og får personlige anbefalinger på produkter og rutiner basert på egne behov og preferanser. AI vil også huske tidligere kjøpshistorikk, opplyser Lyko i en pressemelding.

Grunnlegger Rickard Lyko mener at dette er den største endringen som har skjedd siden Lyko startet opp i 2008.

– En kunde som trenger en sjampo har hatt problemer med å velge blant et online-sortiment på over 2000 ulike sjampoer, og besøket på lyko.com har sannsynligvis ikke ført til et kjøp. I motsetning til i butikkene, der personalet har kunnet veilede kunden ut fra behov og preferanser, noe som oftere fører til et kjøp, sier Lyko.

I tillegg til data fra sortiment, baserer assistents intelligens seg på GPT-4 fra Open Ai.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også