Synsam Norge mest påvirket av påsken i første kvartal

Den organiske veksten var lavere i første kvartal 2024 sammenlignet med tilsvarende kvartal året før.
Håkan Lundstedt, administrerende direktør og konsernsjef i Synsam Group. | Foto: Synsam
Håkan Lundstedt, administrerende direktør og konsernsjef i Synsam Group. | Foto: Synsam

I en pressemelding skriver optikerkjeden Synsam at den organiske veksten blant annet var lavere på grunn av den tidligere påsken, noe som hadde negativ effekt på salget i store deler av påskeuken.

Den organiske veksten endte på 4,2 prosent i første kvartal, sammenlignet med 14,1 prosent i samme periode i fjor.

Omsetningen i første kvartal endte på 287 millioner svenske kroner for det norske markedet, opp 1 prosent fra samme periode i fjor (284 millioner svenske kroner).

Samtidig gikk EBITDA for det norske markedet opp fra 45 millioner svenske kroner til 47 millioner svenske kroner i første kvartal.

Selv om Norge ble mest negativt påvirket av de fire segmentene (Sverige, Norge, Finland og Danmark) grunnet påsken, så har kostnadsprogrammene som har pågått siden 2023 gitt positiv effekt. Dette er også noe som har styrket EBITDA, melder Synsam.

Totalt, for hele Synsam-konsernet, endte omsetningen på 1.521 millioner svenske kroner i første kvartal, en økning med 7,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. EBITDA økte fra 318 til 358 millioner svenske kroner, EBIT fra 133 til 171 millioner svenske kroner, og resultatet etter skatt fra 19 til 56 millioner svenske kroner.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også