Ifølge Nets skyldes nedgangen i forbruk av fysiske varer at netthandelen stabiliserer seg i retning av hva vi var vant med før pandemien. I 2022 lå nedgangen i forbruk av fysiske varer på 18 prosent, skriver Netthandel.
Tallene viser imidlertid en samlet økning i forbruk på 17 prosent. I løpet av første kvartal av 2023 viser Nets til en markant økning i reisesegmentet.
Tjenester som forsikringer, strømmetjenester og billetter holder seg stabil.
Ifølge Nets fortsetter nedgangen i forbruk av fysiske varer inn i 2023, hvorpå klær utgjorde et forbruk på 7,37 milliarder norske kroner etter første kvartal, hjemmeelektronikk på 4,46 milliarder og matvarer på 3,31 milliarder.
For kommende prognoser mener Nets at forbruket av fysiske varer vil fortsette å synke frem til vi når samme nivå som før pandemien.
Til tross for nedgangen viser Nets netthandelstall imidlertid en økning på 21 prosent for nettsalg av klær.