Nordmenn vil julehandle for 130 milliarder kroner – færre gaver under treet
Det viser NHOs prognose for årets julehandel.
– Norske forbrukere kjenner renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har i lang tid sett at de må prioritere hardere. Dette vil gi utslag også på årets julehandel, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
I gjennomsnitt betyr det at hver enkelt handler for 12 263 kroner i mat, drikke og julegaver i desember. I kroner er dette en økning fra i fjor, men volumet faller. Noe som vil redusere julehandelen noe, er at årets julehandel har to færre handledager i desember i år enn i fjor.
NHO forventer at netthandel og dagligvarer vil ha den sterkeste veksten i årets julehandel.
– Forbrukerne vil nok begynne julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt, og samtidig sikre seg gode tilbud. Derfor vil Black Week være ekstra viktig i år. For kundene, men også for handelen, sier Vist.
Samtidig er det tøffe tider for norske handelsaktører. Varehandelens marginer stupte i 2022, og med utviklingen i 2023 er det mange som sliter med lav lønnsomhet.
– Det råder pessimisme i bransjen. I vår medlemsundersøkelse for oktober, var det flere som forventer forverring i markedet enn de som forventer forbedring, sier Vist.
Vist er likevel klar på at handelsnæringen er god på tilpasning, og at endring og utvikling er normen.