– Lavkonjunktur øker fokus på prissammenlikning

Husholdningene over hele landet går mer enn noen gang gjennom utgiftene sine med et kritisk blikk, fastslår Adyens i årets utgave av Retailbarometeret.
Tobias Lindh, administrerende direktør for Norden og Baltikum hos Adyen. | Foto: Adyen
Tobias Lindh, administrerende direktør for Norden og Baltikum hos Adyen. | Foto: Adyen

Adyens årlige undersøkelse, Retailbarometret 2023, har til formål å gi et innblikk i nordmenns kjøpsadferd. 

Resultatene viser at forbrukerne, mer enn noen gang bruker tid på å lese seg opp før en handel. Hele 43 prosent oppgir at de i dag bruker mer tid på å søke etter gode kjøp før de gjennomfører en handel, viser rapporten. 

Økt fokus på pris, medfører også at flere nordmenn avventer innkjøp for å utnytte kjente salgsperioder som Black Friday, Januarsalg og andre salgsperioder. 31 prosent svarer at endring i kjøpsadferd er blitt en del av deres nye vanlige handlemønster etter at prisstigningene startet.

– Det kommer til å bli enda viktigere for handelsstanden å se over planlagte kampanjer i tiden som kommer, men også å dra nytte av all data de sitter på for å skreddersy tilbud og kampanjer etter kundens behov. Når forbrukerne blir mer prisbevisste får kampanjer og de store salgsperiodene større betydning, sier Tobias Lindh, administrerende direktør for Norden og Baltikum hos Adyen i en pressemelding.

I en annen undersøkelse, utført av SIFO på oppdrag fra Adyen kommer det frem at drøyt hver sjette nordmann kan tenke seg å vente opp til en måned før de gjennomfører et kjøp med en forventning om en bedre pris eller en ny salgsperiode.

– Som detaljhandelsaktør må man da forstå at konsumentene enten venter til en kommende salgsperiode eller går til en konkurrent, sier Lindh.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også