Det ble klart i dag da Klarna delte statistikk fra sin kvartalvise undersøkelse Shopping Pulse. Flere nordmenn handler på nett, og økningen er tydelig i alle kategorier, skriver Netthandel.
– Mønsteret er tydelig. Stadig flere nordmenn velger å legge deler av sin shopping til nettet, og de begrunner det med at de finner lavere priser (77 prosent) og at det er enklere å sammenligne priser enn i fysisk butikk (80 prosent), sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, ifølge samme avis.
Han understreker samtidig at det blir interessant å se om den økende trenden vil fortsette inn i årets Black Week og julehandel.
For aktørene i handelsbransjen vil det derfor være spesielt interessant å se på økningen i netthandel innen eksempelvis klær og sko.
I løpet av én måned i perioden handlet 45 prosent av utvalget i undersøkelsen klær og sko på nett, mot 38 prosent i løpet av samme periode i fjor.
27 prosent av utvalget handlet elektronikk på nett, mot 24 prosent i fjor. Netthandel innen sport og fritid hadde også en liten økning, fra 20 prosent i 2022 til 24 prosent i årets tredje kvartal.
Dagligvarer hadde en økning fra 12 prosent til 16 prosent sammenlignet med samme periode i 2022.