Stadig flere nordmenn handler på nett – klær og sko på topp i tredje kvartal

Ifølge en ny undersøkelse handlet tre av fire nordmenn månedlig på nett i løpet av tredje kvartal.
FLERE: Stadig flere nordmenn handler varer på nett. | Foto: Terje Bendiksby / NTB
FLERE: Stadig flere nordmenn handler varer på nett. | Foto: Terje Bendiksby / NTB

Det ble klart i dag da Klarna delte statistikk fra sin kvartalvise undersøkelse Shopping Pulse. Flere nordmenn handler på nett, og økningen er tydelig i alle kategorier, skriver Netthandel.

– Mønsteret er tydelig. Stadig flere nordmenn velger å legge deler av sin shopping til nettet, og de begrunner det med at de finner lavere priser (77 prosent) og at det er enklere å sammenligne priser enn i fysisk butikk (80 prosent), sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, ifølge samme avis.

Han understreker samtidig at det blir interessant å se om den økende trenden vil fortsette inn i årets Black Week og julehandel.

For aktørene i handelsbransjen vil det derfor være spesielt interessant å se på økningen i netthandel innen eksempelvis klær og sko.

I løpet av én måned i perioden handlet 45 prosent av utvalget i undersøkelsen klær og sko på nett, mot 38 prosent i løpet av samme periode i fjor.

27 prosent av utvalget handlet elektronikk på nett, mot 24 prosent i fjor. Netthandel innen sport og fritid hadde også en liten økning, fra 20 prosent i 2022 til 24 prosent i årets tredje kvartal.

Dagligvarer hadde en økning fra 12 prosent til 16 prosent sammenlignet med samme periode i 2022.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også