Orkla målsetter årlig avkastning på 12 til 14 prosent – skal vokse innen matvare og helse

Orkla offentliggjør tirsdag et nytt mål for årlig avkastning, så vel som finansielle mål for sine porteføljeselskaper i perioden 2024–2026.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB

1. mars 2023 iverksatte Orkla – som blant annet er produsent og leverandør av ulike produkter og mat til daglivareaktørene – en ny driftsmodell og etablerte 12 selvstendige porteføljeselskaper. 

– Vi utvikler et selskap som kombinerer det beste fra to verdener, vår sterke merkevarekompetanse og tankesettet til et investeringsselskap. Det er kombinasjonen av dette som gjør oss unike. Som et industrielt investeringsselskap er vårt mål å levere en årlig avkastning til aksjonærene på minimum 12–14 prosent i perioden 2024–2026, sier konsernsjef Nils Selte i Orkla i en pressemelding.

Vil voksen innen matvare- og helseprodukter

Som et ledd i å redusere kompleksiteten i porteføljen og oppnå en mer disiplinert, har Orkla utviklet et rammeverk for å kategorisere porteføljeselskapene i tre grupper.

I en pressmelding uttaler Orkla blant annet at den ene gruppen, «Grow and build», består av selskaper hvor Orkla har et mål om å vokse organisk og/eller gjennom fusjoneringer.

Denne kategorien inkluderer Orkla Health, Orkla Food Ingredients, Orkla India og The European Pizza Company, som alle opererer i handelsbransjen.

Porteføljeselskapene vil ha sine egne finansielle mål i perioden 2024–2026, og har et verdiskapingspotensial på 40–45 milliarder kroner ifølge konsernet selv. For de konsoliderte porteføljeselskapene representerer dette i perioden 2023–2026 en årlig underliggende vekst i driftsresultat EBIT på 8–10 prosent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også