Rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har innhentet svar fra 200 økonomidirektører i norske handelsvirksomheter. Selskapene venter lavere omsetning som følge av den reduserte kjøpekraften, noe som også fører til at norske forbrukere oftere ser på prislappen.
De selskapene som likevel tror på vekst, gjør det først og fremst på grunn av økt salg av lavprisprodukter, ifølge BDO.
– Kundene er absolutt mest prisbevisste når de handler matvarer, noe vi ser at dagligvarebransjen tar på alvor, sier Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for handel i BDO, i en pressemelding.
– Her har utvalget av lavprisprodukter eksplodert, og butikkene er flinke til å se kundenes behov og gi gode tilbud.
Kristiansen trekker også frem at det i tiden fremover vil være viktig å legge til rette for et bredt og godt utvalg av lavprisprodukter, både for å møte kundenes behov og øke salg og markedsandeler.