Flere varegrupper falt i pris i november – kampanjer årsaken til fall

Økte strømpriser forklarer økningen i KPI i november. Samtidig falt flere handelsvarer i pris samme måned, ifølge ferske tall fra SSB.

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,5 prosent fra oktober til november. Sammenlignet med november i fjor, det vil si tolvmånedersveksten i KPI, var prisene 4,8 prosent høyere i november i år, ifølge SSB.

For handelsbransjen ser ting noenlunde annerledes ut, da noe nedgang vises fra oktober til november.

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer – KPI-JAE – var 5,8 prosent i november, ned 0,2 prosentpoeng fra oktober.

– Dette kan sees i sammenheng med tilbudskampanjer i slutten av november. Blant varegruppene som falt i pris fra oktober til november finner vi elektronikkvarer og møbler, sier Espen Kristiansen, seksjonsleder i Statistisk sentralbyrå.

Det ble målt større prisfall på disse varegruppene fra oktober til november i år sammenlignet med i fjor. Dette trekker tolvmånedersveksten ned.

Utover dette var det en relativt flat prisutvikling for de fleste varer i november.

Det gjør at tolvmånedersveksten i KPI-JAE holder seg høy. For eksempel steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 0,1 prosent fra oktober til november, og er med dette 9,1 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

Dyr strøm

Dyrere strøm forklarer det meste av oppgangen i tolvmånedersveksten i KPI fra oktober til november. 

– Kaldt vær og høyt strømforbruk, særlig i andre del av november, bidro til høyere strømpriser denne måneden. Oppgangen fra oktober til november i år var langt kraftigere enn på samme tid i fjor. Dette trekker tolvmånedersveksten i KPI godt opp, sier Kristiansen.

Dagligvare opp

Tallene fra SSB viser at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 0,1 prosent fra oktober til november, mens tolvmånedersveksten var på 9,1 prosent.

Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare, påpeker at matprisen falt på samme tid i fjor, noe som bidrar til å trekke årsprisen opp nå.

– Prisene på importerte jordbruksvarer steg med 12,1 prosent fra i fjor til i år, mens prisen på norske jordbruksvarer økte med 8,4 prosent. Dette indikerer at den svake kronekursen fortsatt er en viktig driver for matprisveksten, sier Whist i en pressemelding.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også