Det totale antallet varemerkesøknader gikk ned fra 17.696 i 2022 til 15.959 i 2023.
– Historisk har tallene på utenlandske varemerkesøknader fulgt utviklingen i verdensøkonomien. Sist vi hadde en lignende nedgang var etter finanskrisen i 2008, sier Bernt Boldvik, direktør for design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, i en pressemelding torsdag.
Vi må tilbake til 2016 for å finne et lavere tall på søknader til enerett til navn og logoer.
– Derfor er det noe overraskende at inngangen fra utenlandske søkere falt i 2023. Det kan muligens skyldes en korrigering etter mer enn 10 år med stigende trend, fortsetter Boldvik.
3.309 av de 15.959 søknadene i 2023 var fra norske søkere, en liten økning på 6 prosent fra året før.
– Etter fire år med et samlet fall på hele 35 % i søknader fra norsk næringsliv, var det på høy tid at utviklingen snudde i positiv retning. Norske virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med etablerte aktører allerede ved oppstart, sier Boldvik.
Matprodusenter er blant de ivrigste norske søkerne i 2023. Olje- og gassnæringen, kosmetikk, mediebransjen og undervisning er også representert. Varemerker er den eneretten som angår aller flest i Norge, både for bedrifter og privatpersoner. Per 1. februar 2024 er det 248.249 aktive varemerker i kraft i Norge, opplyser Patentstyret.
Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.