NHO om grensehandelen: Reagerer på tapt verdiskapning og handel av avgiftsbelagte varer

Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke mener penger nordmenn bruker på grensehandel, isteden kunne kommet norske produsenter og norsk dagligvare til gode.
Administrende dirketør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke peker på hvor mye penger nordmenn bruker på avgiftsbelagte varer i butikker i utlandet. | Foto: NHO Mat og Drikke
Administrende dirketør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke peker på hvor mye penger nordmenn bruker på avgiftsbelagte varer i butikker i utlandet. | Foto: NHO Mat og Drikke

Onsdag kom SSB med tallene for norsk grensehandel i 2023, noe HandelsWatch har omtalt. I alt 9,5 millioner kroner brukte nordmenn over grensa til Sverige. Nesten halvparten av handelen ble brukt i dagligvarebutikkene.

Det reagerer administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke på.

– Nærmere 9,5 milliarder brukt utenfor norske grenser, betyr 9,5 milliarder mindre i inntekt til norske mat- og drikkeprodusenter og norsk dagligvare. Det betyr i neste omgang færre arbeidsplasser, lavere verdiskaping og lavere avgiftsinntekter på den norske siden av grensen. Dette viser med all tydelighet at avgiftsgapet må reduseres, sier Brubakk i en pressemelding.

Av statistikken går det fram at nordmenn brukte over 1 milliard kroner på varer som er avgiftsbelagte i Norge, som alkohol, snus, 

– Tallene viser nok en gang at det er de avgiftsbelagte varene som driver grensehandelen, sier Brubakk.

Brubakk påpeker at alkoholholdige drikke står for 14 prosent av grensehandelen alene, mens snus og sigaretter/tobakk tilsvarer 11,2 prosent av handlekurven. Totalt sett utgjør høyt avgiftsbelagte varer som alkohol, snus og sigaretter/tobakk én fjerdedel av handlekurven.

Brubakk legger til at statistikken tydelig viser at det er de avgiftsbelagte varene som alkohol, tobakk og snus som trekker nordmenn over grensen, men tallene viser også klart at når man først har tatt turen, fylles handlekurven med andre dagligvarer.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også