Kraftig millionfall for Active Brands
Resultatfallet kommer som følge av betydelige kostnadsøkninger. Friluft- og sportselskapet fremhever at det nordiske markedet for sportsutstyr møter «motvind» for øyeblikket, skriver E24.
Årsresultatet viser at omsetningen lå på 1,27 milliarder kroner i 2022. Dette er en nedgang på rundt 20 millioner kroner fra året før.
Driftskostnadene økte samtidig med over 100 millioner kroner i tilsvarende periode.
– Press i markedet
Totalt kan selskapet notere seg et årsresultat på 14,1 millioner kroner i 2022. Dette er en nedgang fra 92,5 millioner fra året før.
– Reduksjonen i nettooverskuddet var i hovedsak drevet av lavere bruttomarginer på produkter på grunn av press i markedet for sportsutstyr. Det kombinert med høyere personalkostnader for å øke selskapets kompetanse og drive frem videre vekst, skriver Active Brands i årsregnskapet.
– Det nordiske sportsutstyrsmarkedet møter for øyeblikket en viss motvind, med redusert forbruk og unormalt høye lagre, fremheves det videre i regnskapet.