Kraftig millionfall for Active Brands

Active Brands, som står bak klesmerker som Kari Traa, Bjørn Dæhlie og Johaug, gikk på et stort resultatfall i 2022.
Therese Johaugs klesmerke ligger under Active Brands AS. | Foto: Hanna Johre / NTB
Therese Johaugs klesmerke ligger under Active Brands AS. | Foto: Hanna Johre / NTB

Resultatfallet kommer som følge av betydelige kostnadsøkninger. Friluft- og sportselskapet fremhever at det nordiske markedet for sportsutstyr møter «motvind» for øyeblikket, skriver E24.

Årsresultatet viser at omsetningen lå på 1,27 milliarder kroner i 2022. Dette er en nedgang på rundt 20 millioner kroner fra året før.

Driftskostnadene økte samtidig med over 100 millioner kroner i tilsvarende periode.

– Press i markedet

Totalt kan selskapet notere seg et årsresultat på 14,1 millioner kroner i 2022. Dette er en nedgang fra 92,5 millioner fra året før.

– Reduksjonen i nettooverskuddet var i hovedsak drevet av lavere bruttomarginer på produkter på grunn av press i markedet for sportsutstyr. Det kombinert med høyere personalkostnader for å øke selskapets kompetanse og drive frem videre vekst, skriver Active Brands i årsregnskapet.

– Det nordiske sportsutstyrsmarkedet møter for øyeblikket en viss motvind, med redusert forbruk og unormalt høye lagre, fremheves det videre i regnskapet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også