Egenutviklet tjeneste har bedret XXLs omsetning med 2 prosent
Det fremkommer i en ny rapport om kunstig intelligens (KI), laget av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA), på oppdrag fra NHO, sammen med Abelia, Nelfo og Finans Norge.
– Digitalisering og kunstig intelligens kan gi oss mer verdiskaping, mer velferd og mer velstand. Mye mer. Og jo fortere vi kommer skikkelig i gang, jo større blir gevinstene for hele samfunnet, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid i en pressmelding.
SØA anslår at digitalisering og KI kan gi betydelig økt verdiskaping fram mot 2040, og i rapporten nevnes også sports-og friluftskjeden XXL.
Bedre resultater
Hovedsakelig kjøper sportskjeden KI-tjenester i form av hyllevarer fra leverandører, men XXL har også selv utviklet en maskinlæringsmodell for å gi kunder produktanbefalinger på virksomhetens nettside.
Dette konkrete tiltaket bedret omsetningen til XXL med omtrent 2 prosent.
«Ved å bruke sin egen modell for produktanbefalinger basert på kjøpshistorikk, har XXL fått bedre resultater enn da tjenesten ble levert av en ekstern leverandør og denne informasjonen ikke inngikk», heter det i rapporten.
ChatGPT
Maskinlæringsmodellen for produktanbefalinger på hjemmesiden til XXL er den eneste av KI-tjenestene som XXL har utviklet selv. Imidlertid kjøper sportskjeden flere ulike KI-tjenester (hyllevarer) fra ulike IT-leverandører. Kjøp av KI-tjenester fra eksterne leverandører bidrar til å optimalisere XXLs drift ved å kutte i virksomhetens kostnader, står det i rapporten.
ChatGPT er et eksempel på en hyllevare som XXL bruker. Systemutviklere hos XXL bruker ChatGPT som assistent for å kvalitetssikre koder og redusere leveransetiden. Ifølge rapporten forventer XXL att dette gir en effektiviseringsgevinst på 10-15 prosent på alle kodeleveranser i løpet av 2024.
Relaterte artikler
Vil doble bedrifter som bruker kunstig intelligens
For abonnenter