Egenutviklet tjeneste har bedret XXLs omsetning med 2 prosent

Siden 2020 har sports- og friluftskjeden XXL brukt KI-tjenester for å redusere virksomhetens kostnader.
Freddy Sobin, administrerende direktør i XXL. | Foto: Øystein Engh
Freddy Sobin, administrerende direktør i XXL. | Foto: Øystein Engh

Det fremkommer i en ny rapport om kunstig intelligens (KI), laget av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA), på oppdrag fra NHO, sammen med Abelia, Nelfo og Finans Norge.

– Digitalisering og kunstig intelligens kan gi oss mer verdiskaping, mer velferd og mer velstand. Mye mer. Og jo fortere vi kommer skikkelig i gang, jo større blir gevinstene for hele samfunnet, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid i en pressmelding.

SØA anslår at digitalisering og KI kan gi betydelig økt verdiskaping fram mot 2040, og i rapporten nevnes også sports-og friluftskjeden XXL.

Bedre resultater

Hovedsakelig kjøper sportskjeden KI-tjenester i form av hyllevarer fra leverandører, men XXL har også selv utviklet en maskinlæringsmodell for å gi kunder produktanbefalinger på virksomhetens nettside.

Dette konkrete tiltaket bedret omsetningen til XXL med omtrent 2 prosent.

«Ved å bruke sin egen modell for produktanbefalinger basert på kjøpshistorikk, har XXL fått bedre resultater enn da tjenesten ble levert av en ekstern leverandør og denne informasjonen ikke inngikk», heter det i rapporten.

ChatGPT

Maskinlæringsmodellen for produktanbefalinger på hjemmesiden til XXL er den eneste av KI-tjenestene som XXL har utviklet selv. Imidlertid kjøper sportskjeden flere ulike KI-tjenester (hyllevarer) fra ulike IT-leverandører. Kjøp av KI-tjenester fra eksterne leverandører bidrar til å optimalisere XXLs drift ved å kutte i virksomhetens kostnader, står det i rapporten.

ChatGPT er et eksempel på en hyllevare som XXL bruker. Systemutviklere hos XXL bruker ChatGPT som assistent for å kvalitetssikre koder og redusere leveransetiden. Ifølge rapporten forventer XXL att dette gir en effektiviseringsgevinst på 10-15 prosent på alle kodeleveranser i løpet av 2024.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også