Amundsen har solgt 100.000 nikkers i Norge

Jørgen Amundsen designet sin første versjon av det tradisjonsrike klesplagget nikkers i 2010. Det la grunnlag for selskapet han nå er daglig leder i.
Administrerende direktør Jørgen Amundsen (t.v) og Amundsen Sports opplever solid vekst. | Foto: Lise Åserud / NTB
Administrerende direktør Jørgen Amundsen (t.v) og Amundsen Sports opplever solid vekst. | Foto: Lise Åserud / NTB

Det skriver Dagens Næringsliv.

Nikkersen ble altså det første produktet til sportsmerket Amundsen Sports.

– Den bruker jeg til nesten alt, sier han, og anslår at siden den første ble lansert tilbake i 2010, har selskapet solgt rundt 100.000 nikkerser i Norge, sier daglig leder Jørgen Amundsen (47) til samme avis.

De siste årene har omsetningen økt. Fra 2022 til 2023 økte omsetning med 35 prosent. Fra 2019 til 2023 var veksten på hele 430 prosent.

I 2023 lå omsetningen på 240 millioner kroner, og driftsresultatet (ebitda) endte på cirka 48 millioner kroner – det i en tid store deler av sportsbransjen sliter økonomisk.

Nikkersene står bare for rundt fem prosent av salget i Amundsen Sports, forteller Amundsen selv til DN.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Photo: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også