Norsk Adidas-sjef om rivalens påståtte gigantavtale: – Uforklarlig for oss

Den norske Adidas-toppsjefen Bjørn Gulden sier pengesummen rivalen Nike skal ha betalt for å bli draktsponsor for det tyske fotballandslaget er uforklarlig.
Den norske Adidas-toppsjefen Bjørn Gulden. | Foto: Daniel Karmann/dpa via AP/NTB
Den norske Adidas-toppsjefen Bjørn Gulden. | Foto: Daniel Karmann/dpa via AP/NTB
NTB

Guldens uttalelse er gitt i et intervju med det franske nyhetsbyrået AFP. Nordmannen har vært administrerende direktør i Adidas siden i fjor.

Det slo ned som en bombe da Tysklands fotballforbund tidligere i år inngikk en ny kjempeavtale med Nike. De gjør at det over 70 år lange samarbeidet med tyske Adidas blir avsluttet.

Sjokk-kunngjøringen, som kom bare få måneder før Tyskland skal arrangere EM i fotball, førte til et ramaskrik fra flere politikere. De har anklaget det tyske forbundet for mangel på patriotisme.

Enormt økonomisk tilbud

Avtalen som er inngått, innebærer at Nike blir draktleverandør fra 2027.

– Nike vant kampen med det som etter alt å dømme var et enormt økonomisk tilbud, sier Bjørn Gulden til AFP.

Det har kommet rapporter om at den amerikanske sportsutstyrsgiganten betaler rundt 100 millioner euro (106,5 millioner dollar) i året i avtalen som løper fra 2027 til 2034.

– Hvis tallene er riktige knyttet til det Nike betaler DFB, er de uforklarlige for oss med utgangspunkt i Adidas sine egne beregninger, sier den norske direktøren.

Adidas-toppen peker samtidig på at landslagsavtaler ikke er alt. Han viser videre til «reklameeffekten» eget selskap har av samarbeid med klubber som Real Madrid og Bayern München.

Høyeste salget

Gulden sier at etterspørselen etter landslagsdrakter og forbundsvarer er «mye lavere enn den er for klubber».

– Vi prøver alltid å investere der man får den beste reklameeffekten og kan gjøre det høyeste salget, og det vil vi fortsette med, sier nordmannen.

Han åpner for å endre fokuset til Adidas noe.

– Som sportsromantiker ønsker jeg å gå tilbake til bredden, inn i et bredere spekter av idretter, sier Gulden, som selv er tidligere fotballspiller.

Friidretten er et område der Adidas ønsker å bli mer synlig.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også