Bærekraftig tungtransport kan betale mindre i bompenger

Regjeringen åpner for at lette el-varebiler og tunge gasskjøretøy kan betale mindre i bompenger, som skal gjøre vare- og tungtransporten mer utslippsfri.
UTSLIPPSFRI: Rema 1000 og Uno X er blant selskapene som satser på og legger til rette for utslippsfri transport av dagligvare, med el-tungtransport og landestasjoner. Nå kan biler som disse og andre betale mindre i bompenger. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch
UTSLIPPSFRI: Rema 1000 og Uno X er blant selskapene som satser på og legger til rette for utslippsfri transport av dagligvare, med el-tungtransport og landestasjoner. Nå kan biler som disse og andre betale mindre i bompenger. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch

– Regjeringen ønsker å bidra til at vare- og tungtransporten blir mer utslippsfri, og da er fritak og lavere bomtakster et steg i riktig retning. Det skal lønne seg å velge fossilfritt – også i tungtransporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

I september 2022 fikk Statens vegvesen, i oppdrag fra Samferdselsdepartementet, å gjøre det mulig å innføre fritak eller reduserte takster for lette el-varebiler og tunge gasskjøretøy i alle bompengeprosjekter, gjennom AutoPASS- systemet. Nå er denne ordningen på plass, skriver de.

Statens vegvesen har nylig endret takstretningslinjene slik at det er åpnet for at lokale myndigheter kan fastsette fritak eller lavere bomtakst for disse kjøretøyene. I strekningsvise prosjekter som er vedtatt av Stortinget, må takstendringer ha tilslutning fra garantistene.

Tunge nullutslippskjøretøy kan allerede gis fritak eller reduserte takster ved passering av bomstasjoner. Dette er nå også åpnet for redusert takst eller fritak for lette lette el-varebiler og tunge gasskjøretøy i all offentlig bompengeinnkreving. Før har dette kun vært tilgjengelig i enkelte byområder.

Innkrevingen skjer gjennom det tekniske systemet AutoPASS og endringene i takstretningslinjene.

Nygård legger til at tiltaket er en oppfølging av Hurdalsplattformen.

– Vi legger til rette for mer utslippsfri vare- og tungtransport, sier samferdselsministeren.

Allerede 1. september 2022 ble det opprettet en egen takstklasse for alle gassdrevne kjøretøy i gruppe 2 (kjøretøy med totalvekt inntil 3 500 kg) i enkelte byområder, der det har vært mulig å miljødifferensiere bompengetakstene. 

Med de endringene som nå er gjort, kan lokale myndigheter beslutte at det skal bli billigere å passere en bomstasjon med lette el-varebiler og tunge gasskjøretøy enda flere steder, ifølge regjeringen.

Den nye bompengeordningen vil for eksempel treffe dagligvareaktøren Rema 1000, som har satt seg som mål å være utslippsfrie innen 2030, og har etablert både elektriske tungbiler og ladestasjoner gjennom Uno-X Mobility, slik HandelsWatch tidligere har omtalt.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også