Klarna anslår at AI-assistent vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024

Etter en måneds bruk håndterer Klarnas AI-assistent 2 av 3 kundservice-chatter. Den har også hatt 2,3 millioner samtaler, et arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundeservice-medarbeidere.
ASSISTENT: Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned. | Foto: Klarna
ASSISTENT: Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned. | Foto: Klarna

Det har også ført til 25 prosent færre gjentatte forespørsler, melder Klarna i en pressemelding onsdag.

– Dette AI-gjennombruddet innenfor kundeinteraksjon innebærer uslåelige opplevelser for våre kunder til bedre priser, mer interessante utfordringer for våre ansatte og bedre avkastning for våre investorer, sier medgründer og administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Videre melder Klarna at kundene nå får løst sine henvendelser på mindre enn 2 minutter, og at det tidligere tok 11 minutter i gjennomsnitt. 

Selskapet opplyser at de anslår at AI-assistenten vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024, omtrent 425 millioner norske kroner.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også