6 av 10 nordmenn nettshopper minst én gang i måneden – dette foretrekker kundene

Over halvparten av nordmenn handler nå månedlig på nett. 37 prosent av nettshopperne velger «kjøp nå - betal senere»-løsninger.
Foto: Robert Schlesinger / NTB
Foto: Robert Schlesinger / NTB

Dette fremgår av en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av den åpne netthandelsplattformen BigCommerce.

Den ferske undersøkelsen viser at 58 prosent av nordmenn netthandler minst en gang per måned. Seks prosent handler mer enn en gang i uken.

I følge undersøkelsen er klær og mote den mest populære produktkategorien. Andre populære kategorier er helse og skjønnhet, elektronikk og teknologi, sports- og treningsutstyr og mat og dagligvarer.

Dette etterlyser kundene

I undersøkelsen har BigCommerce sett på hva kundene ønsker at nettbutikkene blir bedre på. Øverst på ønskelisten fra kundene er mer informasjon om produktene, eksempelvis hva de er laget av, bruksråd og anmeldelser.

Det listes også grunner til at kjøpsprosessen avbrytes etter at produktet er lagt i handlekurven. Kundene etterlyser mer sømløse opplevelser.

– Noen vanlige årsaker er høye fraktkostnader, lang leveringstid, krav om å opprette konto og kompliserte betalingsprosesser, forteller europasjef Mark Adams i BigCommerce.

– Betalingsprosessen er hjørnestenen i nettbutikken. Den bør alltid være i fokus og optimalisert for en-side-checkout for at kundeopplevelsen er rask, enkel, sikker og sømløs, legger han til.

På spørsmål om betalingsmåte oppgir 37 prosent at kjøp nå-betal senere-løsninger er det foretrukne alternativet. Over 50 prosent ønsker løsninger som Vipps.

Orienterer seg

18 prosent foretrekker dessuten å orientere seg på nett før de handler fysisk i butikk. 11 prosent ser på produktene i butikk og handler dem på nett.

– Selv om de fleste gjør alt på nett, er det mange som kombinerer nettet og butikken i kjøpsreisen. Dette bekrefter viktigheten av å bygge konsistente omnikanal-opplevelser som reduserer gapet mellom den fysiske butikken og nettbutikken, sier Adams.

Undersøkelsen har også kartlagt hvor villige nordmenn er til å oppgi personopplysninger og godkjenne bruk av informasjonskapsler i nettbutikken.

Flest oppgir det å kunne motta tilbud og rabatter som viktig. Andre mener at raskere betaling ved neste kjøp, tydelig informasjon om hvordan personopplysningene behandles, at man har tillit til nettbutikken og for å få en mer personalisert handleopplevelse som viktige grunner til å gi fra seg personopplysninger.

– Nettbutikker er avhengig av kundedata for å kunne tilpasse seg kundenes behov og bygge langsiktige relasjoner. De bør derfor investere i å skape tillit, åpenhet og ikke minst løsninger for sikker behandling av kundedata, sier Adams.

Undersøkelsen er basert på totalt 9588 respondenter, hvorav 1000 er nordmenn mellom 18 og 75 år.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også