Professor beskylder dagligvarekjedene for vanvittige priser

Professor Bent Sofus Tranøy mener at konkurransen mellom Rema, Kiwi og Extra er elendig, noe som bransjen bestrider.
Foto: Terje Pedersen/NTB
Foto: Terje Pedersen/NTB

Professor Bent Sofus Tranøy mener at Nettavisens sjekk, av utvalg og priser på kokt skinkepålegg hos Kiwi, Rema 1000 og Extra, viser at dagligvarekjedene har alt for stor makt.

Den dyreste skinkepakken er mer enn tre ganger så dyr som den billigste og den aller dyreste pakken Nettavisen fant var en EMV (egne merkevarer, noe som HandelsWatch skrev om i forrige uke).

Mer enn halvparten av de 15 pakkene med høyest kilopris var EMV, som det også er mest av i butikkhyllene, melder avisen.

– For kundene kan det se ut som det er mye å velge i og at det er mange produsenter. Det ligner litt på konkurranse, men dagligvarekjedene styrer alt sammen, sier Tranøy.

Tranøy tror at utviklingen kommer føre til at vi nesten vil få utelukkende egne merkevare i butikken.

Kjedene bestrider Bent Sofus Tranøys uttalelser, og blant annet sier Kiwi følgende til Nettavisen:

– Vi ønsker et bredt vareutvalg i alle varegrupper, og vi mener EMV bidrar til mer innovasjon, valgfrihet og konkurranse.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også