Gilde sier kjedene tar markedet med egne merkevarer
Gilde mener deres egen kjøttdeig er sterkt truet av butikkenes egne kjøttdeig-merkevarer. Det skriver de i et brev til Næringsdepartementet, som et svar på undersøkelsen av følgene av dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV), ifølge Nettavisen.
Nylig kom en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse på oppdrag fra regjeringen om EMV. Den konkluderte med at EMV var positiv for forbrukerne, forutsatt at konkurransen mellom dagligvareaktørene opprettholdes. Det bestrider Gilde i et brev til Næringsdepartementet.
Grossisten Nortura eier produsenten Gilde. De skriver blant annet at prisene på kjøttdeig har blitt spesielt høy, og at forbrukerne betaler 50 prosent mer enn for sju år siden.
– Når kjedene får så stor markedsmakt som de har i dette tilfellet, kan det føre til at konkurransen opphører. Dagligvarekjedene blir friere til å sette prisene selv, sier Kjell S. Rakkenes, konserndirektør for kommunikasjon, samfunnsansvar og bærekraft i Nortura, skriver Nettavisen.
Butikkens egne merker står nå for 80 prosent av all kjøttdeig og farser som selges. Det er en økning på 200 prosent de siste ti årene, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen IQ.
Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge, som er blant kjedene som produserer egne merkevarer, sa til til HandelsWatch at mange av forbrukerne ikke tenker over hvem som produserer maten de kjøper i butikken. Hun sa også at de produserer EMV for kunden, og at EMV også er et verktøy i konkurransen med andre kjeder.
– Vi har det fordi vi skal skape mer konkurranse i hyllene. Vi har det fordi vi skal få unike produkter som trekker kunden til våre butikker, sa hun.