Salget av alkoholfritt øker for dagligvarebransjen

Salget av alkoholfrie drikkevarer har økt både for dagligvarebransjen og Vinmonopolet i år.
GÅR NED: Alkoholsalget går ned når salget av alkoholfri drikke øker. | Foto: Emilie Holtet/NTB
GÅR NED: Alkoholsalget går ned når salget av alkoholfri drikke øker. | Foto: Emilie Holtet/NTB

Sammenlignet med i fjor har salget av alkoholfritt øl økt med omtrent 30 prosent i Rema 1000-butikkene, bekrefter kategori- og innkjøpsdirektør Arild Blindheim, ifølge NRK.

Norgesgruppen, med blant annet Kiwi og Meny i porteføljen, har også økt salget av alkoholfrie drikker.

Halvor Bing Lorentzen er samfunns- og myndighetskontakt i Vinmonopolet, og han sier at salget av alkoholfritt har økt med 20 prosent sammenlignet med i fjor.

En uke før jul kommenterte Lorentzen også det økte salget av alkoholfri drikke.

– Vi ser to trender. Det er økende interesse for alkoholfritt, samtidig som det er økende salg av lett og lyst, sa han til NTB den gang.

I stedet for rødvin, brennevin og sterkvin, velger flere musserende hvitvin og alkoholfrie produkter.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også