Narvesen åpner testlab – skal fase ut bruken av palmeolje
Narvesen åpnet dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo den 4. juni.
– I år fyller Narvesen 130 år, og bærekraft og fornyelse av kjeden står sterkere enn noensinne. Med over 200 butikker over hele landet, jobber vi for å gjøre convenience bærekraftig og bærekraft convenient, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, som driver Narvesen i Norge.
Palmeoljefritt
I pressemeldingen opplyser Narvesen at de i sin nye testlab blant annet tester et 100 prosent palmeoljefritt matsortiment, betydelig reduksjon av sukkerholdige varer og kun kyllingprodukter som er sertifisert for god dyrevelferd (ECC-sertifisering).
Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Reitan Retail, varslet i forrige uke at konsernet vil kvitte seg med produkter med palmeolje i sine virksomheter.
– Vi har bestemt oss for å kutte ut palmeolje helt, både i Reitan Retail og i Retian Convenience, sa Reitan da.
Kutter
Reitan Retail, som Reitan Convenience er en del av, har som mål at sammen med leverandørene sine skal fase ut bruken av palmeolje i matvarer senest innen utgangen av 2028. Narvesen sin testlab på Jernbanetorget er kjedens første butikk som kutter matprodukter med palmeolje helt, heter det.
HandelsWatch har tidligere omtalt at Narvesen skal posisjoneres om fullstendig.