Shein vil på børs
Shein har siden oppstarten i 2011 blitt et av verdens største motemerker med et årlig salg på nesten 30 milliarder dollar, mer enn både H&M og Zara.
Ifølge kinesiske og internasjonale medier har Shein levert inn en hemmelig søknad om å foreta en emisjon og børsnotering i USA. Saken ble også omtalt i norske Dagens Næringsliv tirsdag.
”Denne typen søknad er vanlig og benyttes ofte av selskaper som har behov for å hemmeligholde informasjon av konkurransehensyn samtidig som at søknaden kan justeres”, skriver Dagens Næringsliv.
HandelsWatch har tidligere omtalt Shein som i høst var på Norgesbesøk.
Peter Pernot-Day, leder for strategisk kommunikasjon i Shein USA fortalte den gang at teknologien Shein bruker har eksistert i omtrent ti år, og at Shein definitivt ikke var pionerer innenfor sitt område, men at de har brukt den for å bygge mobile butikker og nettbutikker.
– Hvor vi virkelig begynner å være nyskapende derimot, er når vi kombinerer teknologien for engasjement med en «digital-first supply chain». Alle av våre leverandører er tilkoblet til oss gjennom et programvaresystem, som tillater oss å forstå leverandørens kapasitet i sanntid. Og det er samkjøringen mellom disse to teknologiene, publikumengasjement og «digital-first supply chain», som virkelig har tillat oss å møte kundene våre der de er, uttalte han.
Fast fashion er opprinnelig basert på å kopiere catwalk-trender fra designmerker, og forretningsmodellen blir lønnsom gjennom å masseprodusere disse trendene til en lav kostnad for et globalt marked.