Shein vil på børs

Fast fashion-konseptet Shein, som også leverer til Norge, vil nå børsnoteres i USA.
Klesgiganten Shein vil på amerikansk børs.
Klesgiganten Shein vil på amerikansk børs.

Shein har siden oppstarten i 2011 blitt et av verdens største motemerker med et årlig salg på nesten 30 milliarder dollar, mer enn både H&M og Zara.

Ifølge kinesiske og internasjonale medier har Shein levert inn en hemmelig søknad om å foreta en emisjon og børsnotering i USA. Saken ble også omtalt i norske Dagens Næringsliv tirsdag.

”Denne typen søknad er vanlig og benyttes ofte av selskaper som har behov for å hemmeligholde informasjon av konkurransehensyn samtidig som at søknaden kan justeres”, skriver Dagens Næringsliv.

HandelsWatch har tidligere omtalt Shein som i høst var på Norgesbesøk. 

Peter Pernot-Day, leder for strategisk kommunikasjon i Shein USA fortalte den gang at teknologien Shein bruker har eksistert i omtrent ti år, og at Shein definitivt ikke var pionerer innenfor sitt område, men at de har brukt den for å bygge mobile butikker og nettbutikker.

– Hvor vi virkelig begynner å være nyskapende derimot, er når vi kombinerer teknologien for engasjement med en «digital-first supply chain». Alle av våre leverandører er tilkoblet til oss gjennom et programvaresystem, som tillater oss å forstå leverandørens kapasitet i sanntid. Og det er samkjøringen mellom disse to teknologiene, publikumengasjement og «digital-first supply chain», som virkelig har tillat oss å møte kundene våre der de er, uttalte han.

Fast fashion er opprinnelig basert på å kopiere catwalk-trender fra designmerker, og forretningsmodellen blir lønnsom gjennom å masseprodusere disse trendene til en lav kostnad for et globalt marked.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også