Shein kåret til årets Gullbarbie

Redd Barna Ungdom mener motegiganten Shein bidrar til å skape kjøpe-og klespress blant unge, gjennom måten de bruker influensere og sosiale medier på.
PRISVINNER: Motegiganten Shein vant årets Gullbarbie-pris. | Foto: NTB/AP Photo/Richard Drew
PRISVINNER: Motegiganten Shein vant årets Gullbarbie-pris. | Foto: NTB/AP Photo/Richard Drew

Press - Redd Barna Ungdom deler årlig ut Gullbarbie-prisen for å ansvarliggjøre de aktørene som bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger. De nominerte til årets pris var Meta, Good For Me og Shein.

I år er det klesgiganten Shein som stikker av med seieren, skriver Press- Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

Shein ble nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpe- og klespress blant unge.

Redd Barna Ungdom skriver i sin begrunnelse at selskapet er det mest populære merket for hauls på TikTok, og har stor innflytelse på hvor tilgjengelig og synlig trender er for et ungt publikum. 

Organisasjonen presiserer at mikrotrender og ultra-fast fashion legger et unødvendig press på unge om å alltid ha det nyeste plagget på markedet, og at klestrendene kommer tettere enn noen gang via sosiale medier.

– Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge. At noe er trendy er ikke nytt, men aldri før har man sett nye plagg dukke opp så hyppig som i dag. Både fordi klesproduksjonen raser avgårde og fordi påvirkningen kommer tettere på enn noen gang, sier Maja Enerhaug Egge, leder av Press- Barna Ungdom.

Det er ungdom selv som stemmer frem kandidater til prisen. Gullbarbie går til aktører som ikke tar barns rettigheter og ungdoms mentale helse på alvor, enten ved å fremme kroppspress, kjøpepress eller bruke markedsføringstriks og manipulative teknikker som negativt påvirker hvordan barn og unge føler seg.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også