Tilbakegang i Norge for matkasseselskap: – Har fått hardere konkurranse

GodtLevert og Adams Matkasse sørger fremdeles for majoriteten av Cheffelos inntekter. De norske markedsandelene har uansett gått ned siden tredje kvartal i fjor, fra 55 til 51 prosent. 
Walker Kinman, sjef i Cheffelo, merker økt konkurranse i Norge, men tror på fortsatt stabil vekst i alle tre land. | Foto: Cheffelo
Walker Kinman, sjef i Cheffelo, merker økt konkurranse i Norge, men tror på fortsatt stabil vekst i alle tre land. | Foto: Cheffelo

Den norske omsetningen gikk ned med 5 millioner, fra 112 til 107 millioner kroner i årets tredje kvartal (-2,6 prosent). 

Walker Kinman, sjef i Cheffelo, sier seg uansett godt fornøyd med tredje kvartal til tross for negativt resultat og at Norge tar mindre markedsandeler.

I stedet er det i Sverige (35 prosent andel) og Danmark (14 prosent andel) som sørger for totalt økt omsetning fra 205,5 til 211 millioner svenske kroner (2,7 prosent).

Cheffelo opererer i Norge, Sverige og Danmark under de fire selskapene Linas Matkasse, GodtLevert, RetNemt og Adams Matkasse. 

Første gang på lenge

Det betyr at Cheffelo for første gang i år går opp i ren omsetning sammenlignet med kvartalet for 2022. Også gjennom hele 2022 gikk Cheffelo ned i omsetning sammenlignet med kvartalene for 2021.

Tredje kvartal har alle de tre siste årene vært matkasse-konsernet svakeste kvartal. Til tross for at driftsmarginen for dette kvartalet var på -6,1 prosent, er driftsmarginen likevel på 2 prosent i pluss så langt i år. Det vil si totalt driftsresultat (EBIT) på 14,6 millioner.

Konkurransen i Norge er uansett blitt hardere.

– Hvis vi ser på Norge for to år siden, hadde vi kanskje 95 prosent markedsandel. Siden HeloFresh gjorde sin entré på markedet, har det endret seg. De satser hardt, og er villige til å gå i minus på det norske markedet for å ”kjøpe” markedsandeler. I mellomtiden har vi hatt en annen strategi, som går ut på å være lønnsomme. 

– Er det blitt vanskeligere å konkurrere i Norge enn andre land?

– Jeg tror ikke konkurransen er hardere i Norge. Men det å gå fra ikke å ha konkurranse, til å nå ha konkurranse, betyr nok at vi har gått gjennom større endringer på markedet.

I pluss totalt tross negativt kvartal

Ved utgangen av september hadde Cheffelo 729 millioner i omsetning, sett opp mot 825 millioner i 2022 på tilsvarende tidspunkt, som tilsvarer en nedgang på 11,7 prosent.

Totalt har antall aktive kunder gått ned med 1,1 prosent, mens det er gjennomsnittlig antall kroner lagt igjen per kunde som går opp med 8,7 prosent for dette kvartalet. Dette har med høye prisstigninger å gjøre.

Oppgang i resultat, men nedgang i ren omsetning følger av mindre penger brukt på salg og markedsføring, samt mer lønnsomt dekningsbidrag.

– Tredje kvartalet er alltid vanskelig fordi folk reiser rundt på ferie og bestiller mindre hjem. Vi bruker mye penger dette kvartalet på å få tilbake kundene, og få inn flere kunder etter ferien. Derfor er tredje kvartal veldig viktig. Kun under pandemien var tredje kvartal lønnsom, men vi har likevel økt driftsoverskuddet (EBITDA) med 50 millioner svenske kroner i år.

– Er det mulig å komme tilbake til pandemitallene fra 2021?

– Jeg ønsker meg ikke en ny pandemi, men pandemien var en ”lotterigevinst” for hjemmeleveringsbransjen. Vi kan komme opp på slike nivåer igjen. For 2026 har vi som mål i passere 1,2 milliarder svenske kroner. Det betyr en vekst på rundt 20 prosent. Vi omsetter ikke for så mye som under pandemien, men vi er likevel stabile og satser på videre vekst. Vi er en del av et voksende marked, og det er moro.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Photo: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også