Ny undersøkelse: Presset privatøkonomi gir økt Black Friday-handel

Til tross for en presset privatøkonomi planlegger nordmenn å bruke flere tusenlapper på Black Week enn de gjorde i 2022.
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt. | Foto: Bo Mathisen
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt. | Foto: Bo Mathisen

– Det ser ikke ut til at prisøkninger, rekordhøye levekostnader og økte renter kommer til å legge noen stor demper på årets Black Week-salg, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt i en pressemelding.

Totalbeløpet som befolkningen planlegger å handle for, har økt med en tusenlapp, fra 3500 kroner i fjor, til 4500 kroner under årets Black Week.

Reina sier også at et økende antall nordmenn planlegger å handle på kreditt under Black Week.

– De som vil benytte utsatt betaling med kredittkort eller betalingstjenester som Klarna, viser klart høyere handleintensjon under Black Week enn den øvrige befolkningen, sier han.

Videre forteller han at vi nå er inne i årets to mest forvirrende måneder når det gjelder prismarkedsføring og «knalltilbud».

– Mange år med massiv analyse av prishistorikk viser at Black Friday er den desidert billigste dagen å handle i året. Men det er også den dagen med flest tilbud som ikke er så gode som de ser ut til, sier han.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også