Pessimisme i handelen – medlemsundersøkelse viser dystre fremtidsutsikter
I en pressemelding sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, at det er flere som forventer forverring i markedet enn de som forventer forbedring.
– Norske forbrukere kjenner renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har i lang tid sett at de må prioritere hardere. Samtidig rammer kostnadsvekst og renteøkning også butikkene. Dette setter sitt preg på hvordan fremtiden ser ut, sier Vist.
20 prosent i medlemsundersøkelsen svarer at tilstanden er dårlig akkurat nå, men 16 prosent svarer at den er god. Hele 52 prosent svarer at tidene blir tøffere når det kommer til forventning til markedsutvikling de neste seks månedene.
– Dette bildet gjenspeiles i tallene frem til nå. Volumet solgte varer har falt jevnt og trutt de siste to årene, med unntak av i juni hvor utviklingen forble uendret, sier Vist.
I forbindelse med NHOs prognose for årets julehandel, som kom ut i oktober, sa Vist at det råder pessimisme i bransjen.
– At de ved inngangen av desember ser mørkt på de kommende månedene, illustrerer tidene vi står i. Samtidig er det viktig å huske at dette er en bransje som er god på utvikling og som tilpasser seg endringene raskt, sier Vist nå.