Active Brands bytter direktør
De siste tre årene har Christophe Merkel fungert som administrerende direktør, men blir nå isteden styreleder. Øystein Bråta tar ledelsen i Active Brands, skriver Norsk Sportsbransjeforening.
Bråta og Merkel vil jobbe tett sammen for å lede selskapet inn i neste vekststadier, med et spesielt fokus på Nord-Amerika og Sentral-Europa.
– Jeg er begeistret over muligheten til å lede det fantastiske teamet hos Active Brands, og å ta del i reisen med å vokse et ledende, bærekraftig og digitalt hus av utendørsmerker, sier Øystein Bråta, ny administrerende direktør i Active Brands, i en pressemelding.
Han skryter også av samarbeidet med Christophe Merkel.
– Jeg har likt å jobbe med Christophe de siste tre årene. Under hans ledelse har selskapet tatt viktige skritt på flere nøkkelområder, blant annet ved å gjøre Active Brands til et enda mer kundesentrert selskap, sier Bråta.
Øystein Bråta har hatt flere lederstillinger i sportselskapet, blant annet i rollen som Chief Operating Officer. Han har også vært daglig leder for flere merkevarer.
Blant merkene i porteføljen til Active Brands, er Kari Traa, Sweet Protection, Dæhlie, Johaug og Bula. Active Brands har bærekraftige utendørs sportsklær og utstyrsmerker som en del av sin vekststrategi.
Selskapet omsatte i 2022 for 1, 269 milliarder kroner, mot 1, 249 milliarder kroner i 2021. Active Brands hadde et resultatfall på 20 millioner kroner fra året før. Driftskostnadene økte samtidig med over 100 millioner kroner i tilsvarende periode. Selskapet oppga betydelige kostnadsøkninger som en årsak til nedgang i resultat.