Sterk avslutning på året for konsernet bak Godtlevert og Adams Matkasse

Samtidig som det var en sterk avslutning på året for Cheffelo, så ble nettoomsetningen for helåret 2023 redusert.
Cheffelo, konsernet bak Godtlevert og Adams Matkasse, har presentert tallene for årets fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. | Foto: Cheffelo
Cheffelo, konsernet bak Godtlevert og Adams Matkasse, har presentert tallene for årets fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. | Foto: Cheffelo

Torsdag presenterte Cheffelo, konsernet bak Godtlevert og Adams Matkasse, tallene for årets fjerde kvartal og årsresultatet for 2023.

For den norske delen av virksomheten i 2023 gikk driftsresultatet opp omtrent 16 prosent til cirka 34,1 millioner (fra cirka 29,3 millioner i 2022). Det norske markedet utgjorde dessuten halvparten (51 prosent) av Cheffelos inntekter for 2023, mens Sverige utgjorde 37 prosent og Danmark 12 prosent.

Overordnet er omsetningen noe lavere enn i 2022, cirka 509 millioner mot 586 millioner, men resultatet er forbedret, opplyser selskapet. 

Omregnet til norske kroner var omsetningsveksten i fjerde kvartal i 2023 3,1 prosent.

Danmark stakk ut

Samtlige markeder viste tilvekst målt i lokal valuta, hvor Danmark stakk seg ut med 38 prosent økning i leveransevolumer og 47 prosent økning i nettoomsetningen for kvartalet, sammenliknet med forrige år. 

Cheffelos nettoomsetning i fjerde kvartal økte med 5,8 prosent til 270,3 millioner svenske kroner. EBIT økte til 16,1 millioner svenske kroner, mens resultat etter skatt økte til 16,3 millioner svenske kroner.

«Must-win-battles»

For året 2023 ble nettoomsetningen redusert med 7,6 prosent til 999,7 millioner svenske kroner. EBIT økte til 30,7 millioner svenske kroner, mens resultatet etter skatt økte til 19,3 millioner svenske kroner.

– Vårt fjerde kvartal ble det sterkeste kvartalet i løpet av året med mange initiativer som skapte forbedringer på tvers av hele virksomheten. Teamet har lagt ned et enormt arbeide for å oppnå våre strategiske «must-win-battles» som ikke bare har snudd frafall til tilvekst, men også har lagt grunnen for vår videre utvikling, sier administrerende direktør i Cheffelo, Walker Kinman.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også