Orkla økte omsetningen i fjerde kvartal 2023 med 10 prosent til 17,7 milliarder kroner, skriver konsernet i en pressemelding.
Resultatet før skatt endte på 1,3 milliarder, ned fra 1,7 milliarder i samme periode i 2022. Ifølge konsernet er dette en konsekvens av lavere kraftpriser. Orkla eier flere kraftverk gjennom selskapet Hydro Power.
Selskapet har også hatt betraktelig økning i resultatbidrag fra tilknyttede selskaper. I fjerde kvartal økte disse med 153 prosent til 372 millioner kroner. Dette er i all hovedsak bidrag fra Jotun, skriver Orkla i pressemeldingen.
Øker utbytte
Orklas styre foreslår et samlet utbytte for regnskapsåret 2023 på seks kroner per aksje, til sammen 6 milliarder kroner. Dette er en dobling fra fjorårets utbytte, skriver E24.
For året som helhet økte omsetningen til 67,8 milliarder kroner, en framgang på 16 prosent.
I meldingen tilskriver konsernet framgangen til kostnadsreduserende tiltak, god valutakurs, prisøkninger og strukturell vekst.
Eier store dagligvaremerker
– Jeg er fornøyd med at de fleste porteføljeselskapene rapporterer om organisk vekst, høyere driftsresultat og økt kontantstrøm fra driften. Det er tegn til bedring i våre markeder og flere av selskapene opplevde volumvekst i 4. kvartal, sier konsernsjef Nils K. Selte.
Han legger til at flere selskaper melder om mindre vekst i innkjøpskostnadene mot slutten av 2023, og at det ser ut til at denne utviklingen fortsetter inn i 2024.
Matvaregiganten Orkla står bak merkevarer som Stabburet, Toro og Jif. I tillegg eier selskapet blant annet 42,7 prosent i malingsprodusenten Jotun. Ved årsskiftet hadde konsernet 19.671 ansatte fordelt på tolv selskaper, 121 fabrikker og 24 land.